Media a ADHD

Czy cz臋ste korzystanie z medi贸w cyfrowych przyczynia si臋 do ADHD?

Czy bardzo cz臋ste korzystanie z medi贸w cyfrowych przyczynia si臋 do ADHD u m艂odzie偶y? To pytanie zosta艂o zbadane w niedawnym badaniu przeprowadzonym przez naukowc贸w z University of California Los Angeles (UCLA) i University of California San Diego (UCSD). Naukowcy odkryli zwi膮zek mi臋dzy cz臋stym korzystaniem z medi贸w cyfrowych (takich jak media spo艂eczno艣ciowe, SMS-y i ogl膮danie wideo online) a zwi臋kszonymi objawami ADHD w艣r贸d m艂odzie偶y.

Objawy ADHD obejmuj膮 nieuwag臋 (rozpraszanie uwagi, brak mo偶liwo艣ci skupienia), nadpobudliwo艣膰 (niepok贸j, nadmierny ruch nie pasuj膮cy do otoczenia) i impulsywno艣膰. Pocz膮tkowo s膮dzono, 偶e ADHD rozpoczyna si臋 dopiero we wczesnym dzieci艅stwie, ale obecnie istniej膮 dowody, 偶e dla niekt贸rych os贸b mo偶e rozpocz膮膰 si臋 w okresie dojrzewania lub doros艂o艣ci.

Wcze艣niejsze badania wykaza艂y niewielki zwi膮zek mi臋dzy u偶ywaniem tradycyjnych form medi贸w cyfrowych, takich jak ogl膮danie telewizji i konsola do gier wideo, a wynikami zwi膮zanymi z ADHD. Jednak zar贸wno tre艣膰 medi贸w cyfrowych, jak i spos贸b, w jaki z nich korzystamy, uleg艂y ogromnym zmianom w ostatnich latach.

Wielu nastolatk贸w i doros艂ych sp臋dza du偶o czasu ka偶dego dnia na smartfonach, tabletach lub innych urz膮dzeniach cyfrowych. W 2018 r. 95 procent nastolatk贸w stwierdzi艂o, 偶e ma dost臋p do smartfona, a 45 procent twierdzi, 偶e jest „prawie stale” online, wynika z raportu Pew Research Center z 2018 roku.

Naukowcy z UCLA i UCSD chcieli przyjrze膰 si臋 potencjalnemu wp艂ywowi dzisiejszych medi贸w cyfrowych, z ich ci膮g艂膮 dost臋pno艣ci膮, niesko艅czon膮 r贸偶norodno艣ci膮 i funkcjami zaprojektowanymi, aby przyci膮gn膮膰 ci臋 i przyci膮gn膮膰 twoj膮 uwag臋. W badaniu przeanalizowano 14 r贸偶nych dzia艂a艅 zwi膮zanych z mediami cyfrowymi, w tym sprawdzanie medi贸w spo艂eczno艣ciowych, wysy艂anie SMS-贸w, przesy艂anie strumieniowe telewizji lub film贸w, granie w gry wideo, zakupy online, rozmowy wideo i inne.

Badacze 艣ledzili grup臋 2500 nastolatk贸w w wieku 15 i 16 lat przez okres dw贸ch lat. Ten wiek jest szczeg贸lnie wa偶ny, poniewa偶 jest to okres znacz膮cych zmian w m贸zgu, w tym szybki rozw贸j obwod贸w m贸zgu le偶膮cych u podstaw uwagi i kontroli zachowania. Proces ten mo偶e by膰 podatny na zak艂贸cenia, zauwa偶aj膮 autorzy badania. Wykorzystanie medi贸w cyfrowych w wysokiej cz臋stotliwo艣ci zdefiniowano jako u偶ywanie ich „wiele razy dziennie” w por贸wnaniu z innymi kategoriami 0, 1-2 razy w tygodniu i 1-2 razy dziennie.

<
Badanie wykaza艂o, 偶e bardzo cz臋ste korzystanie z medi贸w cyfrowych wi膮za艂o si臋 z 10-procentowym wzrostem ryzyka p贸藕niejszych objaw贸w ADHD. Najcz臋stsz膮 aktywno艣ci膮 o wysokiej cz臋stotliwo艣ci by艂o sprawdzanie serwis贸w spo艂eczno艣ciowych - 54 procent uczni贸w cz臋sto sprawdza艂o witryny spo艂eczno艣ciowe. Nastolatki korzysta艂y 艣rednio z 3,62 r贸偶nych aktywno艣ci w mediach cyfrowych na wysokich cz臋stotliwo艣ciach. Cz臋ste korzystanie z wi臋kszej liczby zaj臋膰 cyfrowych wi膮za艂o si臋 ze znacznie wy偶szymi szansami wyst膮pienia objaw贸w ADHD.

Podczas gdy naukowcy znale藕li zwi膮zek, badanie nie wykaza艂o, 偶e u偶ywanie medi贸w powoduje objawy ADHD. Autorzy sugeruj膮 kilka mo偶liwych sposob贸w, w jakie media cyfrowe odnosz膮 si臋 do objaw贸w ADHD.

Do艣wiadczenie szybkich zmian uwagi i wielozadaniowo艣ci medi贸w wi膮偶e si臋 z problemami z funkcjonowaniem wykonawczym we wcze艣niejszych badaniach.

Sta艂a natura mobilnych medi贸w odbiera mo偶liwo艣ci m贸zgowi odpoczynku, uczenia si臋 tolerowania nudy lub praktykowania uwa偶no艣ci.

Cz臋ste odwracanie uwagi od urz膮dze艅 multimedialnych (ci膮g艂e powiadomienia o wiadomo艣ciach, publikacjach, zaproszeniach itp.) Mo偶e zak艂贸ci膰 rozw贸j uwagi i umiej臋tno艣ci organizacyjnych.

Szybkie informacje zwrotne i 艂atwy dost臋p do stymuluj膮cych do艣wiadcze艅 mog膮 zak艂贸ci膰 rozw贸j kontroli impuls贸w i cierpliwo艣ci.

Cz臋ste korzystanie z medi贸w cyfrowych mo偶e r贸wnie偶 zast膮pi膰 czas sp臋dzony na spaniu i 膰wiczeniach, oba wa偶ne dla funkcji wykonawczych.

Autorzy zauwa偶aj膮, 偶e powi膮zania mi臋dzy ADHD a u偶ywaniem medi贸w mog膮 r贸wnie偶 odnosi膰 si臋 do innych czynnik贸w, takich jak wykorzystanie medi贸w przez rodzic贸w i zaanga偶owanie rodzic贸w w korzystanie z medi贸w m艂odzie偶owych. W komentarzu towarzysz膮cym do badania, Jenny Radesky, MD, zauwa偶a, 偶e ​​badania potwierdzaj膮, 偶e wytyczne Ameryka艅skiej Akademii Pediatrii zalecaj膮 rodzicom zaanga偶owanie w korzystanie z medi贸w dla nastolatk贸w i nadanie priorytetu dzia艂aniom promuj膮cym funkcjonowanie i dobre samopoczucie m艂odzie偶y, w tym snu, aktywno艣膰 fizyczna, praca domowa bez zak艂贸ce艅 i pozytywne interakcje z rodzin膮 i przyjaci贸艂mi.