Wirtualna rzeczywisto艣膰

Wirtualna rzeczywisto艣膰: zwi臋kszone wykorzystanie w leczeniu zdrowia psychicznego

   

By膰 mo偶e znasz technologi臋 rzeczywisto艣ci wirtualnej z gogli VR, kt贸re s膮 coraz bardziej popularne w rozrywce i grach - wy艣wietlacz zestawu s艂uchawkowego, d藕wi臋k stereo i 艣ledzenie ruchu g艂owy zapewniaj膮 wci膮gaj膮c膮 rzeczywisto艣膰 wirtualn膮.



Technologia rzeczywisto艣ci wirtualnej jest r贸wnie偶 wykorzystywana w symulatorach do szkole艅 i jest coraz cz臋艣ciej wykorzystywana do pomocy osobom chorym psychicznie. Chocia偶 od pewnego czasu stosuje si臋 go do leczenia os贸b z fobiami, post臋p technologiczny i wi臋ksza dost臋pno艣膰 u艂atwiaj膮 szersze zastosowanie w leczeniu zdrowia psychicznego.

Terapia ekspozycji jest rodzajem terapii behawioralnej stosowanej w leczeniu l臋ku  i innych zaburze艅. Polega ona na nara偶eniu osoby na obawiaj膮cy si臋 obiekt lub sytuacj臋 w bezpiecznym 艣rodowisku w celu przezwyci臋偶enia niepokoju i / lub stresu. Mo偶e to obejmowa膰 bezpo艣rednie zmierzenie si臋 z przera偶aj膮cym obiektem lub sytuacj膮, 偶ywo wyobra偶aj膮c sobie to lub do艣wiadczaj膮c za pomoc膮 technologii wirtualnej rzeczywisto艣ci.

Terapia rzeczywisto艣ci wirtualnej zosta艂a wykorzystana, aby pom贸c ludziom z r贸偶nymi l臋kami i fobiami. 1 Program Leczenia Rzeczywisto艣ci Wirtualnej Duke University oferuje terapi臋 zaburze艅 l臋kowych  zwi膮zanych ze strachem przed wysoko艣ci膮, windami, burzami, wyst膮pieniami publicznymi i lataniem. Uczestnicy s膮 umieszczani w generowanym komputerowo tr贸jwymiarowym 艣wiecie, kt贸ry daje im poczucie obecno艣ci w wirtualnym 艣rodowisku. Do艣wiadczenie kieruje terapeuta, kt贸ry mo偶e z nimi wchodzi膰 w interakcje w trakcie terapii. Leczenie zazwyczaj obejmuje od sze艣ciu do 12 sesji.

Terapia rzeczywisto艣ci wirtualnej ma kilka zalet w por贸wnaniu z odtwarzaniem do艣wiadcze艅 w prawdziwym 偶yciu, w tym mo偶liwo艣膰 kontrolowania 艣rodowiska, planowania leczenia, powtarzania scenariuszy i dostosowywania scenariuszy w celu poprawy leczenia. Ponadto mo偶e mie膰 艣wiadczenia ubezpieczeniowe, poniewa偶 niekt贸re ubezpieczenia nie pokrywaj膮 wyd艂u偶onego czasu potrzebnego na osobist膮 terapi臋 ekspozycji - terapia rzeczywisto艣ci wirtualnej cz臋sto wymaga znacznie mniej czasu.

Badania wspieraj膮 skuteczno艣膰 terapii ekspozycji wirtualnej i s膮 og贸lnie akceptowane przez pacjent贸w. 2 Metaanaliza przeprowadzona w 2015 r. Wykaza艂a, 偶e ​​korzy艣ci przenosz膮 si臋 na rzeczywiste 偶ycie, a terapia rzeczywisto艣ci wirtualnej prowadzi do znacz膮cej zmiany zachowa艅 w rzeczywistych sytuacjach. 3

Terapia ekspozycji na rzeczywisto艣膰 wirtualn膮 jest r贸wnie偶 wykorzystywana do leczenia os贸b z zespo艂em stresu pourazowego (PTSD) , w szczeg贸lno艣ci os贸b, kt贸re do艣wiadczy艂y traumy bojowej. Rzeczywisto艣膰 wirtualna pozwala osobie ponownie do艣wiadczy膰 scenariusza w bezpieczny i kontrolowany spos贸b za pomoc膮 interaktywnych 艣rodowisk generowanych komputerowo, kt贸re mo偶na zmodyfikowa膰 tak, aby wygl膮da艂y jak aspekty pami臋ci traumy. Wirtualna ekspozycja pomaga osobie aktywowa膰 pami臋膰, dzi臋ki czemu mo偶e by膰 ponownie odwiedzana i przetwarzana emocjonalnie, co prowadzi do zmniejszenia l臋ku i zwi膮zanych z tym objaw贸w.



Instytut Technologii Kreatywnych Uniwersytetu Po艂udniowej Kalifornii zbudowa艂 technologi臋 opracowan膮 pierwotnie dla gry X-Box, aby stworzy膰 seri臋 wirtualnych scenariuszy wojskowych, takich jak miasto o tematyce bliskowschodniej i pustynne 艣rodowisko drogowe. Symulacja wykorzystuje wy艣wietlacz montowany na g艂owie i mo偶e zawiera膰 d藕wi臋k 3D, wibracje i zapachy. Prezentacja jest kontrolowana przez lekarza, kt贸ry ma kontakt d藕wi臋kowy z pacjentem.

Wed艂ug Agencji Zdrowia Obrony ten rodzaj terapii mo偶e pom贸c w poprawie dost臋pu do opieki dla cz艂onk贸w s艂u偶by, kt贸rzy w przeciwnym razie mogliby unikn膮膰 leczenia z powodu pi臋tna.

Naukowcy wykorzystuj膮 r贸wnie偶 rzeczywisto艣膰 wirtualn膮 w szkoleniu z rozmowy kwalifikacyjnej dla os贸b z ci臋偶k膮 chorob膮 psychiczn膮 i os贸b z autyzmem . Te grupy ludzi maj膮 bardzo niskie wska藕niki zatrudnienia, a rozmowa kwalifikacyjna cz臋sto stanowi powa偶n膮 barier臋 dla konkurencyjnego zatrudnienia. Dotychczasowe badania s膮 obiecuj膮ce. Jedno z bada艅 os贸b z ci臋偶k膮 chorob膮 psychiczn膮 wykaza艂o, 偶e szkolenie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej w wirtualnej rzeczywisto艣ci prowadzi do zwi臋kszonych ofert pracy, a mniej czasu do poszukiwania pracy. 4 Badanie os贸b z autyzmem o wysokiej funkcjonalno艣ci wykaza艂o, 偶e osoby, kt贸re uko艅czy艂y szkolenie w zakresie rozmowy kwalifikacyjnej w rzeczywisto艣ci wirtualnej, znacznie cz臋艣ciej mia艂y ofert臋 pracy na pozycj臋 konkurencyjn膮 w por贸wnaniu z osobami bez szkolenia. 5